Thursday 24 November 2011

Alahai... malasnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........

Assalamualaikum... Malam yang penuh barakah ini KAUsturi ingin membuat sedikit peringatan, terutamanya pada  diri sendiri, rakan-rakan yang berada di universiti dan adik-adik di sekolah...

kerajinan itu bukanlah datang dengan mudah... ia memerlukan pengorbanan yang cukup tinggi. Almaklumlah, siapa yang tidak suka berseronok sepanjang masa (happy go lucky).

berakit-rakit ke hulu,
berenang-renang ke tepian,
bersakit-sakit dahulu,
bersenang-senang kemudian.

Pantun di atas sangat jelas dan sesuai untuk dijadikan contoh teladan, baik kita yang dewasa ini ataupun adik-adik. Syaitanpun kalau nak menggoda tu tidak mengira siapa. lagi-lagi orang yang tinggi ilmunya dan kita sebagai orang yang tidak berapa tinggi ilmunya ini harus memperbaiki diri.

Bercakap sebagai seorang pelajar universiti, memang ramai yang suka menangguhkan kerja yang pada mulanya sebiji pasir sahaja akhirnya setinggi Gunung Jerai. Barulah nak pening kepala, nak stres, nak mengamuk, taubat xnak on9 facebook, xnak buang masa dan sebagainya... hhuhuhuhu.. bercakap mcm xpernah buat saja... hahhahahahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......

"Adoiiiiiiiiiii.......... besok nak hantar tugasan ni. Belumpun ada pengenalan. Pensyarah ni memang satu, tugasan dia sahaja perlu kita buat..." hahahhahahaaaaaaaaaa..... Inilah ayat yang selalu kedengaran ... mengapa xdisalahkan diri kita sahaja. Persoalan yang memang akan terus menjadi persoalan.

Apapun, "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih".







No comments:

Post a Comment